Expedition DO! 2023 vaart uit

Het is zover, Expedition DO! 2023 vaart uit. Niet minder dan 20 teams van talentvolle studenten en onderzoekers werden geselecteerd om aan boord te gaan van de 5e editie van het UGent-start-up programma. Naast 17 nationale teams, sluiten ook 3 teams aan uit het internationale Start For Future-programma aan bij de Expeditie.

Wisten de jury te overtuigen dit jaar:

• ALFASENT
    maakt AI-gebaseerde software die bedrijven helpt om de opinies en emoties van hun klanten in kaart te brengen.

• BLUEPRINT
    ontwikkelt een artificieel intelligente bijlesgever die een boost geeft aan de schoolresultaten van kinderen.

• B.STIM
    wil op een innovatieve manier de mentale gezondheid boosten zonder medicatie.

• COWCADEMY
    slaat de brug tussen wetenschap en praktijk in de sector van rundvee.

• ECORIDE
    helpt navigatiesoftware bij het verzamelen van data van ‘smart cities’.

• ESTATE BRIDGE
    biedt een B2B-vastgoedplatform aan, waar nieuwe synergiën en absolute transparantie aan de basis liggen.

• EXPERIENCETWIN
    wil de huidige gebruikersanalyses in trainingen, beoordelingen en gebruikerstesten digitaliseren en objectiveren, door middel van het gebruik van XR-technologieën.

• FEEDBACKLAB
    geeft een boost aan de feedbackcultuur in organisaties door het gebruik van een 360° feedbackplatform en praktijkgerichte feedbackworkshops.

• FITCARE
    biedt de opvang van kinderen aan als een service in fitnesscentra. De kinderen worden opgevangen in een leuke en herkenbare omgeving zodat de ouders zonder zorgen kunnen sporten en zich kunnen focussen op hun fysieke en mentale gezondheid.

• HEARTHY
    ontwikkelt een ‘end-to-end’-systeem dat haarafval van kappers omzet in gecomposteerde meststof.

• MEDCHECK
    ontwikkelt een ondersteunende tool om de administratieve last te verlichten waarmee ziekenhuisartsen vandaag de dag worden geconfronteerd.

• MEDMATCH
    wil mensen zonder duidelijke diagnose of met een hele zeldzame ziekte helpen door ze via een app te matchen aan elkaar en onderzoekers.

• MEERKRACHT
    wil het lerarentekort aanpakken en tegelijkertijd de diversiteit in de studentenpopulatie verhogen door leerkrachten op een duurzame manier te professionaliseren.

• NEPTURE
    ontwikkelt een sensor voor personen met urine-incontinentie die de volheid van de blaas meet.

• OPTIMIZE
    maakt spermacryopreservatie van honden op maat een realiteit.

• REBIN
    helpt overheden en steden om de afvalinzameling efficiënter te organiseren. Via een sensor gekoppeld aan software wordt de inhoud van de afvalbakken in de gaten gehouden en wordt de meest efficiënte route voor ophaling gegenereerd.

• REQUIPMENT
    helpt mensen om de digitale kloof te overbruggen.

• SAFIRA
    ondersteunt gebruikers om hun blockchain-vermogen veilig te stellen voor hackers door middel van een esthetisch ontworpen, veilige en gebruiksvriendelijke portefeuille voor paswoorden.

• SUSTAINABIKE
    geeft elektrische fietsen een tweede leven door een verhoogde transparantie.

• VSYCLE

ontwikkelt nieuwe antivries-proteïnen als vorstbeschermingsmiddel in de fruitteelt.

Het welkomstevent op 21 maart was de officiële aftrap voor het 7-maanden durende traject. De geselecteerde teams worden intensief begeleid om hun businessidee om te zetten in een onderneming. Dit jaar zijn er voor het eerst 2 categorieën (een voor studenten én een voor onderzoekers) met hun eigen hoofdprijs in de vorm van 5.000 euro aan start-up kapitaal.

Kom meer te weten over Expedition DO!

Met steun van Belfius, Comate, we are, Liantis & De Groote – De Man.