Het is zover, Expedition DO! 2024 vaart uit. Niet minder dan 20 teams van talentvolle studenten en onderzoekers werden geselecteerd om aan boord te gaan van de 6e editie van het UGent-start-up programma.
Wisten de jury te overtuigen dit jaar:
- ADROAD
transformeert voertuigen tot krachtige reclamekanalen, waarbij we bedrijven helpen hun boodschap te verspreiden en tegelijkertijd het inkomen van bestuurders een boost geven in een tijd waarin het leven steeds duurder wordt.
- ASSURE
biedt een innovatieve verpakkingstechnologie aan om voedselverlies te voorkomen.
- AUTOPAD
lanceert een op data gestoelde internationale marktplaats voor auto’s die het vergelijken van prijzen en aanbod vergemakkelijkt.
- BIKE D-TEC
pakt de opkomende overvloed aan fietsen in steden aan door zich te specialiseren in het monitoren van fietsenstallingen.
- CEO FITFORMATION
stelt drukbezette professionals tussen de leeftijd van 23-49 jaar in staat hun gezondheidsdoelen te bereiken en de CEO van hun EIGEN lichaam te worden door middel van gebruiksvriendelijke gezondheidstools en data-gebaseerde persoonlijke online coaching.
- CLUBCUBBY
is een locker-verhuurbedrijf waar een innovatieve mobiele app aan de basis ligt.
- DESOR
zet zich in om kleine en middelgrote productiebedrijven naar hun langetermijndoelen te leiden met innovatieve simulatie- en optimalisatietechnologieën.
- ENTREPRISE CARE
wil ondernemingen in staat stellen om prioriteit te geven aan het welzijn van hun werknemers d.m.v. therapiemogelijkheden in het bedrijf, waardoor de gezondheid op de werkplek wordt verbeterd en er tegelijkertijd aanzienlijke voordelen zijn voor de onderneming.
- FFLOWS
bouwt de kleinste lichtschakelaar ter wereld.
- JUSTSAYINNOVATE
innoveert in de BMX- en fietswereld met als eerste product een verstelbare remhendel, die niet alleen voor kinderen en ouders een groot verschil maakt op het gebied van veiligheid, maar die ook zorgt voor meer fietsplezier en onderhoudsgemak.
- MARYAPORR
plant grootschalige productie en gebruik van aanvullende instant kinderpap op basis van insecten in West-Kenia.
- MIDECO
wil de compressie van diepe grondlagen beperken.
- MUROF
transformeert onderwijs met gepersonaliseerde, dynamische leertrajecten, samengesteld uit een uitgebreid web van educatieve bronnen, waarbij zowel student als docent worden versterkt.
- OMARM
wil een platform uitbouwen om rustplaatsen liefdevol te laten stralen.
- ORTHOMETRIX
ondersteunt artsen met op AI-gebaseerde musculoskeletale beeldvormingsrapporten, waardoor ze prioriteit kunnen geven aan de patiëntenzorg.
- PRINT3R
is nu al Europa’s leider in geautomatiseerd 3D-printen en lasersnijden, met als doelstelling de winsten te herinvesteren in toekomstige technologieën en onderwijs.
- SMARTPARK
wil realtime parkeerinformatie tot bij de bestuurder brengen waarbij duidelijke prijzen, locatie en bezetting parkeren eenvoudiger maken.
- SP MATCH
maakt innovatie in productienetwerken mogelijk met een platform dat bedrijven helpt alternatieve partnerschappen te verkennen.
- TREATMENT RATE
zet in op een AI-chatbotsysteem dat de communicatie tussen patiënten en zorgverleners verbetert, dit leidt tot tijdsbesparing en een verbeterde zorgkwaliteit.
- VISABITE
maakt tanden poetsen toegankelijker en zichtbaarder voor zorgverleners.
Het welkomstevent op 14 maart was de officiële aftrap voor het 7-maanden durende traject. De geselecteerde teams worden intensief begeleid om hun businessidee om te zetten in een onderneming. Ook dit jaar maken de deelnemende teams kans om de studenten- of onderzoekersprijs in de wacht te slepen. Beide prijzen staan garant voor 5.000 euro aan start-up kapitaal.