Research to market

Wat ?

Research to market is een kort programma voor onderzoekers. Het leert je meerwaarde te creëren uit je onderzoek en het marktpotentieel ervan te ontdekken.

Kortom, het is de perfecte eerste stap voor onderzoekers geïnteresseerd in ondernemerschap.

DO! - research market
  • jouw ondernemende vaardigheden ontwikkelen
  • jouw onderzoek zijn weg naar de markt laten vinden en de wereld van morgen  laten vormgeven
  • de meest gekende ondernemerschapstechnieken toepassen op jouw eigen onderzoek

Research to market wordt georganiseerd voor alle Vlaamse universiteiten en hogescholen, ongeacht het onderzoeksonderwerp (zowel alpha, beta als gamma onderzoek).

De opleiding staat open voor alle onderzoekers (PhD, postdoc, ZAP, …) die willen uitzoeken hoe hun onderzoek naar de maatschappij kan gebracht worden. 

Deelnemers dienen hun onderzoek en motivatie toe te lichten bij inschrijving. Er worden maximaal 16 deelnemers per editie toegelaten, waarvan 12 plaatsen voor UGent en 4 plaatsen voor niet-UGent deelnemers.

Meer dan 80% van de PhD’s komen uiteindelijk terecht in een carrière in de zakenwereld, starten hun eigen bedrijf of werken in de publieke sector. Dit programma ondersteunt al deze carrièrepaden. 

Je leert over de markt en maatschappij en begrijpt dat je het standpunt van de gebruiker of klant moet aannemen om het verschil te maken. Dit geeft je zicht op de niet-academische wereld en inzicht in de meerwaarde van je onderzoek en je onderzoeksresultaten in ide wereld. 

We bieden een uniek en persoonlijk traject om jou voor te bereiden op je carrière als één van de toekomstige technologische leiders, als rolmodel voor innovatie en verandering of als architect van de maatschappij van morgen.

Een maand voor de eerste sessie krijg je toegang tot de online leeromgeving Ufora. Je neemt zelfstandig de theoretische modules door over:

  • het verschil en de gelijkenissen tussen onderzoekers en ondernemers
  • opportuniteiten herkennen in je onderzoek
  • waardepropositie (value proposition)
  • business modellen
  • pitchen en presenteren
  • de lean startup methode

In elke module zit een case study vervat van een onderzoeker die ondernemer werd.

Je spendeert rond de 6 uur aan het doornemen van deze theorie.

Tijdens de sessies verspreid over 2 keer 2 dagen wordt de theorie toegepast op jouw eigen onderzoek. We gebruiken hiervoor verschillende werkvormen om jou de juiste vaardigheden aan te leren en voldoende begeleiding te kunnen geven. 

Groepssessies met alle deelnemers, persoonlijke opdrachten, peer feedback en pitchen of presenteren: ze zijn allemaal deel van het programma.

Tijdens het programma zal je verschillende marktopportuniteiten ontdekt hebben voor jouw onderzoek. Deze assumpties moeten nu in de markt gevalideerd worden. 

Deelnemers van UGent kunnen na het programma terecht bij DO! voor verdere coaching en begeleiding. Deelnemers van andere instellingen worden naar de juiste interne dienst doorverwezen. We lijsten ook een aantal interessante externe diensten op.

Research to market kan perfect vervolgd worden door programma’s zoals Expedition DO! of de Venture Track van Tech Transfer.

Binnenkort op het programma

Research to market
18/04/24
- 26/04/24

Blijf up-to-date over nieuwe edities

Staat er niet direct een nieuwe editie gepland, of zijn de geplande edities geen match met jouw agenda? Schrijf je in op de nieuwsbrief en dan houden we je op de hoogte over de volgende edities.

Schrijf hier in

* verplicht