Carotein® wint start-up programma ‘Expedition DO!’: “lucht omzetten in voedsel is geen toekomstmuziek meer”

In de spannende slotshow van het UGent start-up programma, Expedition DO!, sleepte Norah Benmeridja met haar spin-off Carotein de hoofdprijs binnen. Studentenstart-ups KNUSS en Reuseful behaalden de tweede en derde plaats. Eén iets is duidelijk: jonge ondernemers liggen wakker van de klimaatuitdagingen. Meer nog, ze timmeren aan oplossingen.

Op 4 oktober verzamelde de Gentse ondernemende community zich in Het Pand om er de 8 finalistenteams van Expedition DO! 2022 aan het werk te zien. Een expertenjury waaronder Claire Tillekaerts, Nathalie Sintobin en Bart De Waele verkoos de 3 winnaars:

De eerste prijs – goed voor maar liefst 5.000 euro aan startkapitaal – ging naar de jonge onderzoeker Norah Benmeridja. Met haar start-up Carotein plant ze bioafval om te zetten in voedsel. Micro-organismen zullen gebruikt worden om biogas om te zetten in vegan proteïnen. Dit unieke proces werd op een duurzame manier opgebouwd en maakt minimaal gebruik van land en water.

Toen Kortrijkse studenten Guillaume Melis en Lowie Vanhoutte van KNUSS hoorden dat de vervuilende gaswarmers in Frankrijk verboden zouden worden in horecazaken, zagen ze meteen een enorme kans om een ecologisch alternatief te bieden. Door de implementatie van hun verwarmingstechnologie wordt de gebruiker opgewarmd en niet de ruimte. De jury beloonde hun innovatieve start-up met de tweede prijs, goed voor 2.000 euro aan startkapitaal.

De derde plaats – beloond met 1.000 euro aan startkapitaal – ging naar internationaal studententeam Reuseful. Tomàs Kochendörfer en Arnau Cuatrecasas konden via het Europese samenwerkingsproject ‘Start for Future’ deelnemen aan Expedition DO! Ze willen bedrijven helpen om hun bioafval opnieuw nuttig te maken door het op een snelle en duurzame manier om te zetten in meststof.

Naast de 3 officiële awards werden ook nog 2 prijzen uitgereikt in aanvullende categorieën. Het publiek mocht zijn zegje doen en verkoos LongDragon School van (oud-)studenten Hannes Van Cauwenberghe, Tim Muysoms en Anna-Paulina Vasilieva tot publiekslieveling. Daar hangt voor de jonge ondernemers een Voka Bryo-traject aan vast. LongDragon School is een non-profit organisatie die lesgeeft over de Chinese taal en cultuur op een vernieuwende en interactieve manier.

UGent TechTransfer selecteerde B-COS van onderzoeker Chiara Guidi voor de ‘Venture Track’, daaraan gekoppeld ontvangt zij ook 2.000 euro aan startkapitaal. B-COS biedt unieke en natuurlijke antibiotica-alternatieven aan, die toegevoegd worden aan veevoeder.

Expedition DO! ondersteunt ondernemende UGent-studenten en -onderzoekers om in 7 maanden tijd van idee naar start-up te gaan. Expedition DO! 2022 werd ondersteund door Comate Engineering & Design, Liantis, Upkot, Belfius & Birdhouse. De volgende editie start in maart, inschrijvingen openen op 1 februari 2023.