Aantal student-ondernemers UGent piekt ondanks coronacrisis

De coronacrisis sloeg hard toe in de ondernemerswereld. Toch liet de Gentse studentenpopulatie zich niet zomaar tegenhouden om stappen te zetten richting een eigen onderneming. Meer dan maar liefst 135 studenten vroegen het UGent-statuut student-ondernemer aan dit academiejaar, een opmerkelijk record.

Ook DO! zet in op jong ondernemerschap. Dat doen we onder meer met pre-acceleratietraject Expedition DO! Het programma, dat ondersteund wordt door Belfius en Upkot, begeleidt studenten en onderzoekers om in 7 maanden van idee naar business te groeien.

Deze en de vele andere ondersteunende initiatieven vanuit de universiteit hebben geleid tot verhalen van jonge en flexibele ondernemers die het het roer omgooiden in coronatijden of die net opportuniteiten zagen in het nieuwe normaal. Een kleine greep uit die ondernemende verhalen:

• Amelie en Marilyn runden eerder al de Gentse pop-up Dough It. Nu lanceren ze zomerbarCoBar. Met behulp van de digitale menukaart van oud-student-ondernemer Maxim Sergeant (Dorst Technology) kan dat op een veilige manier. Bestellen en betalen gebeurt dan ook eenvoudig (zonder de installatie van een app) en contactloos.
  • Automaten met ongezonde en vervuilende frisdrankflesjes? Niet als het van Dripl afhangt.Duurzame en gebruiksvriendelijke tappunten met biolimonades zijn hun duurzaam antwoord. Ook de coronacrisis houdt deze vier musketiers niet tegen. Ze namen deel aan allerlei ondernemende initiatieven. Zo werden ze geselecteerd voor het UGent-programma Expedition DO!, wonnen ze Start Academy 2020 en werden ze tijdens de Gentrepreneur Awards Duurzame Duizendpoot van het jaar.
  • Het jonge Nona Drinks sloeg snel de handen in elkaar met collega-ondernemers om aperoboxen aan huis te leveren. Meer nog, het breidde de export van z’n non-alcoholische gin uit naar Finland, Zweden en de UK, wat de teller op maar liefst 10 exportlanden brengt.
  • Winnaar van het UGentse pre-acceleratietraject Expedition DO! 2019 –Lopos – zette in op veiligheid. Met de SafeDistance kunnen collega’s zonder zorgen samen opnieuw aan de slag. Het kleine toestelletje waarschuwt wanneer iemand te dichtbij komt zodat de focus opnieuw op de job zelf kan liggen.
  • De Gentse broers Brysbaert zijn overgeschakeld op een nieuwe manier van transport: ze vervoeren hun gin – The Ghentist – nu veilig en ecologisch per kano op de wateren van Gent.
  • Tibo Ceulers staat als student-ondernemer aan het hoofd van productiehuis Pic@Media. Hij kaapte de titel van Student-Ondernemer van het Jaar 2020 tijdens de GentrepreneurAwards. Hij zal zich het komende jaar inzetten om andere studenten te inspireren over ondernemerschap.

Bekijk de reportage van Kanaal Z.